Aseprite слои как показать
Перейти к содержимому

Aseprite слои как показать

Layers

One sprite can be separated in several layers. You can see them in the timeline:

Layer in timeline

Each layer has several options:

Layer icons

Layer Name: Text to identify this layer. You can change the layer name double-clicking the layer, or from Layer > Properties menu ( Shift+P key).

Cels: A set of cels, frames that contain something visible for this specific layer in the specific frame.

Visible: It indicates if the layer is visible Visible layer iconor hidden Hidden layer icon. You can switch the layer visibility using Layer > Visible menu or Shift+X key.

Locked: If the layer is locked Locked layer icon, you cannot draw on it. By default all layers are unlocked/editable Editable layer icon.

Continuous: This option is used to indicate what kind of cels you prefer when they are created for this specific layer. See the Continuous Layers section for more information.

Common Operations

Background Layer

The background layer is an opaque layer (without alpha/transparent component) that cannot be moved. It’s created by default when you select an opaque color in the File > New window, or when you open a file (e.g. a .png file) that doesn’t contain the alpha component.

A sprite can contain only one background layer and it’s always at the bottom of the layers stack in the timeline.

When you select a portion of the background layer and clear it (using Edit > Clear menu), the selection will be cleared with the active background color.

Transparent Layers

All layers with an alpha channel are called transparent layers. You can have several of these kind of layers in the same sprite. You can stack them as you want using the timeline. And you can displace these layers using the Move tool Move tool icon).

When you select a portion of a transparent layer and clear it (using Edit > Clear menu), the selection will be cleared with transparent color.

You can use Layer > New > New Layer menu or Shift+N to create a new transparent layer.

Background from Layer

If there is no background layer, you can convert any transparent layer to the background using the Layer > Convert To > Background menu. All transparent pixels will be filled with the active background color.

Previously, on Aseprite v1.2 the option was Layer > Background from Layer

Layer from Background

If you want to convert the background to a transparent layer (e.g. because you want to move it with the Move tool Move tool icon), you can use the Layer > Convert To > Layer menu.

Previously, on Aseprite v1.2 the option was Layer > Layer from Background

Layer Group

You can group layers to handle a set of layers as one unity.

Tilemap Layer

Since Aseprite v1.3, you can create tilemap layers from Layer > New > New Tilemap Layer menu or using Space+N . You can also use Layer > Convert To > Tilemap from any regular transparent layer (the tiles will be created from the active grid settings).

TileSetter. Создаем тайловую сетку из 2-х картинок.

В нем, создайте 2 тайла. Первый будет — фон, когда второй — передний план.

Теперь, скопируйте фон из Aseprite (Ctrl+C), и переместите его в TileSetter (Ctrl+V).

То же самое, проделайте и с передним планом.

Теперь удалите передний план. Затем, нажмите ПКМ, по тайлу и выберите Build Borders (Blob).

Кликните по верхнему тайлу, и установите в поле Source, изображение переднего плана.

То же самое проделайте для 3-х, оставшихся сторон.

Тайловая сетка готова, осталось её сохранить. Для этого, выделите все тайлы, и нажмите Export (Image).

Готово. Как видите, использование Tilesetter, сделало процесс создания тайловой сетки, невероятно простым.

Aseprite слои как показать

2
2
3

1,821 уникальных посетителей
143 добавили в избранное

    Для этого надо выбрать в правой панели инструмент Paint Bucket Tool или нажать клавишу G на клавиатуре

  • Для этого вы можете нажать на любой слой правой кнопкой мыши и выбрать New Layer или выполнить комбинацию Shift+N
  • Для удобство переименуем наш слой дважды щёлкнув по нему и введя имя в поле Name

    Для этого надо выбрать кисть карандаш(Pencil Tool) в правой панели или нажать клавишу B на клавиатуре

    Чтобы создать новый кадр надо кликнуть правой клавишей мыши по нужному нам для копирования кадра(его номеру) или любому другому, если хотим создать кадр пустым

  • Первый кадр
  • Второй кадр
  • Третий кадр
  • Четвёртый кадр
  1. Нажав на иконку Play правой клавишей мыши
  2. Затем выбираю Speed x0.25
  1. Нажимаем в верхней панели File и выбираем Export Sprite Sheet или используем комбинацию Ctrl+E
  2. Теперь нужно выбрать как будут располагаться наши кадры в Sheet type:
    • Первый вариант по горизонтали
    • Второй вариант по вертикали
    • Третий вариант вы выбираете сколько будет кадров в одной линии по вертикали
    • Четвёртый вариант вы выбираете сколько будет кадров в одной линии по горизонтали

  3. Если поставить галочку около Padding, можно будет настроить отступы между кадрами

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.